Drodzy Rodzice!!!
DRODZY RODZICE JEŻELI WASZE DZIECKO W WIEKU DWÓCH LAT NIC NIE MÓWI, NIE KOMUNIKUJE SIĘ WERBALNIE. KONIECZNA JEST WIZYTA U SPECJALISTY. JEŻELI MASZ WĄTPLIWOŚCI ZGŁOŚ SIĘ DO LOGOPEDY. Mowa, to umiejętność, której uczy się człowiek słuchając mowy osób najpierw z najbliższego otoczenia rodziców, potem dziadków, nauczycieli. Z umiejętnością mówienia nie rodzimy się. Dlatego dla opanowania umiejętności mówienia, konieczny jest prawidłowy słuch. Najnowsze badania statystyczne wykazują, że co trzecie dziecko w wieku przedszkolnym wymaga zindywidualizowanej opieki logopedycznej. Pierwszym sygnałem jest opóźniony rozwój mowy zarówno późniejsze pojawienie się pierwszych słów, zdań, jak i powolne tempo ich przyrostu. Dziecko, które dłużej niż inne używa prostych, dwusylabowych słów, słowa wielosylabowe zniekształca, zdania buduje nieudolnie, co często powoduje zmianę ich sensu – wymaga interwencji logopedycznej. Jeśli w wieku przedszkolnym mowę charakteryzują poważne zaburzenia artykulacyjne, spieszczanie, skracanie mowy dziecko wymaga ćwiczeń i korekcji już przed piątym rokiem życia. Kształtowanie się mowy dziecka oraz prawidłowy jej rozwój związany jest z określonymi etapami. Jednak, aby etapy te dziecko pokonywało w odpowiednim wieku i czasie my jako rodzice powinniśmy czuwać nad ich przebiegiem. Zadaniem naszym jest organizowanie kształcących sytuacji – zabaw, zadań do wykonania i ćwiczeń, w których dziecko może gromadzić wartościowe doświadczenia. Prawidłowe wzorce językowe, stymulacja mowy i myślenia, częsty kontakt ze słowem czytanym, rozmowy oraz muzyka stanowią nieoceniony czynnik wspomagający. Wychowując dziecko rozwijające się prawidłowo wystarczy wyjść naprzeciw jego preferencjom i zainteresowaniom, aby odnieść pożądane efekty. Oczywiście najważniejszą rolę w życiu małego człowieka odgrywają rodzice, to ich sposób mówienia będzie kształtował proces rozwoju mowy dziecka. Duże znaczenie w nabywaniu kompetencji językowych i komunikacyjnych ma również przedszkole. Codzienne zajęcia dydaktyczno ? wychowawcze wzbogacają słownik zarówno bierny jak i czynny dziecka, kształcą wrażliwość słuchową, umiejętności artykulacyjne, uczą właściwej konstrukcji zdań. Zabawy z rówieśnikami, spotkania teatralne, wycieczki tematyczne, uroczystości okolicznościowe, właściwy i adekwatny dobór metod pracy z dziećmi oraz bogata baza pomocy dydaktycznych ma niebagatelne znaczenie dla prawidłowego kształtowania się mowy. By świadomie i odpowiedzialnie uczestniczyć w tym procesie powinniśmy znać etapy kształtowania się mowy dziecka. Okres melodii (0 1 rok życia). Dziecko nawiązuje kontakt z matką poprzez krzyk, płacz, okrzyki i naturalne głosy artykulacyjne. Charakterystyczne dla tego okresu jest głużenie (jako pewna forma ćwiczeń artykulacyjnych) i gaworzenie (jako pewna forma ćwiczeń słuchowych).Na końcu tego etapu rozwoju mowy dziecko wypowiada świadomie kilka samogłosek – a, e czasem i spółgłosek – m, b, n, t, d, j. |
Stan mowy ma ogromny wpływ na naukę szkolną. Wady wymowy mogą prowadzić do niepowodzeń szkolnych. Dlatego bardzo ważne jest wczesne rozpoznanie, diagnoza i terapia logopedyczną. Należy konsultować się z nauczycielem przedszkola i logopedą. Błędne jest myślenie, że dziecko wyrośnie.
Wpływ zaburzeń mowy na trudności w nauce przejawia się w przedmiotach, które wymagają od dziecka poprawnego pisania, czytania i wypowiadania się (dzieci z wadami artykulacyjnymi popełniają te same błędy w czytaniu, w pisaniu, które wykazują w mowie spontanicznej). Najczęściej spotykane błędy wiążą się z seplenieniem, reraniem, ubezdźwięcznianiem głosek dźwięcznych, co często prowadzi do zmiany znaczenia wyrazu (dom – tom, bije – pije). Błędy wynikające z nieprawidłowego wybrzmiewania głosek syczących oraz głoski r stosunkowo rzadko zmieniają sens wyrazów, np. szafa – safa, czapka – capka, rower – lowel. W tych przypadkach obserwuje się zamiany głosek, które zmieniają sens czytanego tekstu i pisanego wyrazu, np. szum – sum, rak lak. Zmiana znaczenia poszczególnych słów utrudnia uchwycenie sensu czytanego tekstu, co ma negatywne znaczenie dla procesu uczenia się. W pisaniu wypracowań i pisaniu ze słuchu pojawiają się błędy, będące odzwierciedleniem wadliwej wymowy. Zaburzenia mowy powinny być usunięte przed rozpoczęciem nauki szkolnej – inaczej spowodują trudności w nauce.
U dzieci pojawiają się też kompleksy oraz lęk przed mówieniem.
W naszym przedszkolu logopeda udzieli rad i wskazówek dotyczących profilaktyki logopedycznej dla rodziców dzieci, które jeszcze nie uczęszczają do przedszkola
Dodaj komentarz