Wielkie osiągnięcia i sukcesy uczniów w realizacji programu ORTOGRAFFITI

      W roku szkolnym 2012/2013 odbywały się w naszej szkole zajęcia korekcyjno ?kompensacyjne, które skierowane były do uczniów mających trudności w opanowaniu umiejętności czytania i pisania spowodowanych deficytami rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych jako jednej z przyczyn niepowodzeń szkolnych. Terapeuta prowadzący zajęcia pracował z uczniami w sposób kompleksowy, uwzględniający wieloletnie doświadczenie praktyków i wykorzystując w swojej pracy program Edukacyjno ? Terapeutyczny ORTOGRAFFITI. Zajęcia miały charakter indywidualny, uczniowie spotkali się wspólnie na ostatnich czerwcowych zajęciach, podczas których prowadząca podsumowała osiągnięcia i sukcesy uczniów, a uczestnicy przygotowali wspólne plakaty. Program Edukacyjno-Terapeutyczny ORTOGRAFFITI to kompleksowy system pomocy dla uczniów do którego należy między innymi ?Ortograffiti z Bratkiem? dla klas I ? III oraz seria zeszytów ćwiczeń  ?Ortograffiti? dla klas IV ? VI szkoły podstawowej. Podczas zajęć nacisk nałożony został na rozwijanie elementarnych i podstawowych umiejętności czytania i pisania, uwzględniając umiejętności dziecka, jego doświadczenia i charakter specyficznych trudności w uczeniu się. Proponowane rodzaje ćwiczeń działały stymulująco i usprawniająco, rozwijały: funkcje słuchowo – językowe i wzrokowe, koordynację wzrokowo – ruchową i słuchowo – ruchową, orientację przestrzenną i w schemacie ciała. Ponad to rozwijały funkcje ruchowe: motorykę dużą oraz ogólną koordynację ruchową, sprawność manualną i grafomotorykę, a także angażowały: rozumowanie, mowę, uwagę, pamięć, wyobraźnię. Praca korekcyjno-kompensacyjna z dzieckiem jest zazwyczaj procesem długotrwałym, wymagającym dokładnej, wnikliwej analizy możliwości i potrzeb dziecka, a czasem przynoszącym ? mimo ciężkiej pracy ? efekty krótkotrwałe i niespełniające oczekiwań. Wciąż jednak wzrasta liczba uczniów borykających się z trudnościami w nauce. Rośnie zatem potrzeba działalności pedagogicznej skierowanej na poznawanie przyczyn i usuwanie następstw niepowodzeń szkolnych w postaci zaburzeń zachowania i osobowości dziecka oraz braku postępów w nauce. Praca korekcyjno ? kompensacyjna ukierunkowana na korygowanie tychże zaburzeń i wyrównywanie istniejących braków w systemie wiadomości i umiejętności ucznia nabiera zatem szczególnego znaczenia.

Joanna Tomczak

specjalista terapii pedagogicznej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *