Pomysły na poprawne pisanie

Paź 22, 2012   //   Autor: Maciej   //   Aktualności, Pedagog  //  Brak komentarzy

Pisanie jest jedną z podstawowych umiejętności, jaką doskonalisz w szkole. Czy wiesz, że na sprawność pisania mają wpływ twoje mięśnie? Do poprawnego pisania potrzebujesz odpowiedniego napięcia mięśniowego. Byś mógł swobodnie pisać, twój organizm musi zachować odpowiednią równowagę wewnątrz mięśni. Niektórzy uczniowie mogą mieć zbyt duże napięcie (hipertonus), a inni obniżone (hipotonus). To z pewnością utrudnia im ładne i szybkie pisanie.

 

Poznaj ćwiczenia stymulujące odpowiednie napięcie mięśni:

§            mocowanie i siłowanie się: stykasz się z kolegą plecami, nogami, ramionami lub dłońmi ? starasz się ?przepchać? przeciwnika poza wyznaczoną linię lub leżysz na podłodze z nogami wyprostowanymi, opartymi o ścianę, wykonujesz ruch ?popychania? ściany,

§            chodzenie na czworakach: naśladujesz różne zwierzęta, sposób poruszania się, pozycję,

§            podciąganie się na linie, wspinanie po ?skałkach?, przeciąganie liny.

 

Jeżeli długopis wymyka ci się z rąk, męczysz się przy pisaniu, albo ołówek zostawia zbyt delikatny ślad, spróbuj:

§            pisać krótkim, szerokim, trójkątnym ołówkiem z gumową opaską na palce,

§            pisać z lekkim obciążnikiem na nadgarstku ręki piszącej, może to być opaska frotte dla tenisistów lub coś podobnego.

Jeżeli w trakcie pisania boli cię ręka, piszesz wolno, a czasami tak przyciskasz ołówek, że aż dziurawisz kartki, spróbuj:

§            podpierać dłońmi ścianę (jak gdyby miała przewrócić się na ciebie),

§            zabaw w wodzie, jak pryskanie, otrzepywanie rąk z wody,

§            zabaw z dłońmi i palcami, jak zamykanie i otwieranie pięści, splatanie i rozplatanie palców, masowanie palców od czubka do nasady,

§            używać twardych ołówków,

§            rysować oburącz na dużych i małych powierzchniach, na różnych płaszczyznach (na papierze zawieszonym na ścianie, położonym na podłodze, na biurku), najpierw naciskając bardzo lekko, potem mocniej, a następnie średnio, czyli tak, jak ostatecznie powinno być.

Do poprawnego pisania potrzebujesz dobrej sprawności w zakresie motoryki dużej, czyli ogólnej sprawności całego ciała. Możesz ją wyćwiczyć, uczestnicząc w zajęciach sportowych i wykonując następujące ćwiczenia:

§            ćwiczenie tułowia: skłony i skręty w różnych kierunkach,

§            naprzemienne wymachy rąk: do przodu i do tyłu,

§            rysowanie oburącz w powietrzu linii pionowych, poziomych, kół i innych dużych i małych rysunków i symboli,

§            rysowanie kół na papierze lewą, prawą ręką i oburącz,

§            pajacyk, orły na śniegu i na piasku,

§            gry zespołowe w piłkę koszykową, ręczną, siatkową, nożną,

§            jazda na rowerze, na rolkach, wrotkach, desce snowboardowej,

§            pływanie.

Do poprawnego pisania potrzebujesz też sprawności w zakresie motoryki małej, czyli dobrej zręczności i precyzji ruchów ręki. Możesz ją wyćwiczyć poprzez:

§            odkręcanie i zakręcanie słoików,

§            mocne zaciskanie dłoni i uwalnianie nacisku (oburącz i naprzemiennie),

§            temperowanie kredek,

§            wydzieranie i wycinanie nożyczkami obrazków z gazety,

§            lepienie kulek z plasteliny,

§            granie w karty, pchełki, skaczące czapeczki, bierki.

Powinieneś także wiedzieć, że na kształt liter i ładne pismo ogromny wpływ ma prawidłowy chwyt pisarski.

Życzę Ci powodzenia!

Joanna Tomczak

Komentarze